divendres, 22 de maig del 2009

Primera classe

EL DOCUMENTAL

» Diferencia entre REPORTATGE I DOCUMENTAL: per dos criteris

PER DURADA: El documental és més llarg, aprofundeix més. El reportatge va més “al gra”.

PER ACTUALITAT: el reportatge va més lligat a l’actualitat. El documental pot tenir-hi un vincle o no.

Tots dos tenen en comú una cosa:

EXPLIQUEN HISTÒRIES RELACIONADES AMB FETS, LLOCS i PERSONES, MITJANÇANT EL LLENGUATGE AUDIOVISUAL

EL QUE VEIEM A UN REPORTATGE I UN DOCUMENTAL ÉS SEMPRE VERITAT?

» Els documentals poden estar ENTRE ELS DOS MONS. Poden ser:

- REALS (el que expliquen és cert, existeix). Idea de “veritat” aplicada al TN

- INVENTATS: contenen elements ficcionats (amb fets manipulats, inventats). Documentals de creació (Pactum)

- SUMA DELS DOS. El que ens explica és realm, però RECONSTRUIM amb actors, decorats, etc (Documentals històrics).

CONSELL 1 : NO FALSEGEM. LA MENTIDA OFÈN A L’ESPECTADOR. DEIXAR CLAR DES DE L’ INICI SI EL QUE ES VEU I S’EXPLICA ÉS REAL O NO.



GÈNERES TELEVISIUS

Segons la relació que tenen amb la realitat, hi ha gèneres de FICCIÓ O DE NO FICCIÓ. Cine i tele coincideixen en alguns gèneres, però és una classificació diferent. Són mitjans diferents

GÈNERES DE FICCIÓ

Aquí s’engloben totes les sèries, minisèries, “culebrons”, TV movies, etc. Amb actors que interpreten un text.

EXEMPLES: LOST, HEROIS, VENTDELPLÀ, EL COR DE LA CIUTAT, EL INTERNADO, GOSSIP GIRL, HOUSE, ANATOMIA DE GREY ETC



GÈNERES DE NO FICCIÓ

INFORMATIUS. Crònica dels fets més importants del dia. TN

MAGAZINE. Uneix informació i entreteniment. Es basen en el que ha passat (actualitat) i seccions amb col·laboradors

EX: EL CLUB

DEBATS I ENTREVISTES. Intercanvi idees, opinions. Entrevista en profunditat a una persona, debat entre grup, testimonis etc.

EX: 59 SEGONS, TENGO UNA PREGUNTA PARA USTED, EL DIARIO DE, ENTREVISTES EL·LECTORALS

CONCURSOS. Entreteniment pur i dur. Premis, concursants, etc Una variant és el reality show, juga amb la vida de persones amb premi final.

EX: BOCAMOLL, GRAN HERMANO, FAMA, OT

DOCUMENTALS. La paraula ve de “document”, documentes una història, un fet. En deixes constància.

CONSELL 2: EL DOCUMENTAL TÉ COMPROMÍS AMB LA REALITAT. PENSEM: QUÈ CONEIXEM NOSALTRES QUE POT INTERESSAR A LA RESTA DE PERSONES?


LLENGUATGE AUDIOVISUAL (I)


»Elements bàsics ÀUDIO I VÍDEO. IMATGE I SO.

»És un LLENGUATGE UNIVERSAL, com la música, però depèn de cada cultura la interpretació varia.


»No és el mateix a Orient o Occident. A Occident tenim CULTURA DE VIDEOCLIP, MTV, INTERNET MOLT ARRELADA.

»GLOBALITZACIÓ: CADA COP LES DIFERÈNCIES SÓN MENORS.


EL PLA
Elements bàsic del llenguatge àudiovisual és EL PLA (Equivalent a paraula a LLENGUATGE PARLAT)

DEFINICIÓ DE PLA: imatges captades per la càmera des que comencem a enregistrar (QUAN APRETEM EL BOTÓ DEL “REC)” fins que acabem.
El que veurà l’espectador a pantalla és la tria que fem d’aquest material (EDICIÓ)

CONSELL 3: SI NO HO TENIM ENREGISTRAT, ENCARA QUE ES ES NECESSITI NO HO PODREM TENIR.

»Depenent de COM la càmera capta la realitat tenim els diferents tipus de plans. El punt de referència és LA FIGURA HUMANA.


CONSELL 4: EXCEPTE SI FEM DOCUMENTALS DE NATURA O ESPAIS. PENSEM SEMPRE QUIN PLA ESCOLLIM A PARTIR DE LES PERSONES, DE COM ES VEURAN EN PANTALLA.




EL VALOR DEL PLA:

SEMPRE s’ha de tenir present que els diferents plans tenen un valor narratiu i dramàtic.

VALOR DRAMÀTIC: un pla obert descriu, posa en situació però també transmet emocions. Un pla tancat ens acosta als sentiments de la persona i viceversa.

CONSELL 5: SI ABUSEM DEL PLANS TANCATS, AL FINAL ES PERD L’EFECTE, PER ACUMULACIÓ I ABÚS.

VALOR NARRATIU: la suma de plans ens explica una història. Depèn com els enregistrem (al rodatge) i quina tria en fem (a l’edició). Depèn de quin plans enregsitrem i els que escollim, el sentit de la història canvia del tot.


CONSELL 6: PENSAR QUINS PLANS VOLEM FER SERVIR ABANS DE RODAR, PER TENIR-NE LA MILLOR VERSIÓ QUAN EDITEM.




TIPUS DE PLANS
PREMISA BÀSICA: SEMPRE RESPECTE LA FIGURA HUMANA

Classificació de plans més oberts a més tancats

»GRAN PLA GENERAL (GPG): El més obert de tots. Paisatges, espais urbans o naturals. El més descriptiu de tots. EX: gran paisatge, l’univers, etc

»PLA GENERAL (PG): Un espai obert amb una o més persones. També és molt desciptiu, perquè es veu l’entorn. Necessita de cert temps per assimilar tota la informació.


Dos documentals que busquen sobretot la espectacularitat dels paisatges. Fixeu-vos bé en els plans obertíssims que fan servir quan es vol donar un to espectacular a les imatges.

Baraka, un documental clàssic sobre la relació dels humans amb els planeta
TRAILER DE BARAKA


Tierra, documental recent de Disney Nature sobre la terra
TRAILER DE TIERRA


CONSELL 7 : FER SERVIR PLANS GENERALS PER POSAR EN SITUACIÓ, PER SABER ON PASSA LA HISTÒRIA. SEMPRE SE’N FAN, NI QUE SIGUI PER EVITAR PROBLEMES.

»PLA SENCER O FIGURA (PS / PF): Una persona ocupa tot el quadre. De cap a peus. Veus com és la persona, ja aporta informació més expressiva.

»PLA AMERICÀ O ¾ (PA): Una persona, del cap fins els genolls. Orígen a les pel·lícules de l’oest.

»PLA MIG (PM): Persona fins la cintura. El més comú a entrevistes i pel·lícules, perquè comença a tenir un valor expressiu gran (es veuen la cara de la persona). Perdem de vista l’entorn, en favor de les accions . Si n’abusem, perdem la referència: ON ÉS la persona?.

CONSELL 8 : EL PLA MIG ÉS EL PLA MÉS TIPIC D’ENTREVISTA. PENSAR QUÈ APORTA FER ENTREVISTES OBRINT MÉS EL PLA (PER DESTACAR EL PLA) O TANCAR-LO (DESTACAR EMOCIONS)

Un bon exemple de com utilitzar amb intenció les diferents escales de plans. Aquest documental va sobre el grup Sigur Ros d’Islàndia Sigur Ros, però és tan important el grup com EL LLOC. Fixeu-vos quins plans fan servir per contrastar i donar improtància als llocs.

TRAILER DE “HEIMA”, DOCUMENTAL SOBRE EL GRUP SIGUR ROS



»PRIMER PLA (PP): Persona fins el coll o les espatlles. Interessa veure les emocions de la persona, molt expressiu. Si se n’abusa, perd el valor. Durada curta, comparada amb els plans més oberts.


CONSELL 9: QUANT MÉS PROPERA I PERSONA ÉS LA HISTÒRIA, MILLOR QUEDEN ELS PRIMERS PLANS. PERÒ SI N’ABUSEM, L’ESPECTADOR ES POT CANSAR.


»PRIMERÍSSIM PRIMER PLA (PPP): Detall de la cara d’uan persona, per resaltar una reacció, emoció, etc. L’efecte en l’espectador és molt xocant.

CONSELL 10: MÉS ENLLÀ DEL PRIMER PLA, NOMÉS S’HAN DE FER SERVIR PER IMPACTE ESTÈTIC O EN CASOS MOLT CONCRETS DE DETALLS DE PERSONES.



Exemple: clip de Green Day que combina actuació i testimonis sobre la guerra a Darfur. Fixeu-vos quina mena de pla fan servir els testimonis.

CLIP DE GREEN DAY, WORKING CLASS HERO



»PLA DETALL (PD): La referència ja no és la persona, sinó un objecte.

CONSELL 11: A L’IGUAL QUE AMB EL PLA GENERAL, VAL LA PENA FER DETALLS DE PERSONES I OBJECTES, PER SI ES NECESSITEN.

Depenent de com administrem els plans tancats, les sensacions són diferents. Un exemple clar el trobem en Moby, que va fer dos videoclips per la cançó “Porcelain”. Mireu-los atentament.

El primer, combina plans del músic al cotxe i plans exteriors. Predominen els plans tancats, però els exteriors donen una mica d’aire al clip

MOBY PORCELAIN VERSIÓ 1



I ara mireu la segona versió del mateix videoclip, només feta amb un primeríssim primer pla, un detall de l’ull. Tot canvia, i és la mateixa cançó.


El trobareu aquí;
MOBY PORCELAIN VERSIÓ 2
http://www.youtube.com/watch?v=13EifDb4GYs




LES 5 “W”

Es fan servir sobretot per fer informació, però també són útils per saber si tenim els elements BÀSICS per explicar una història. Vénen de l’anglès: WHO, WHAT, WHERE, HOW, WHY.

-WHAT. QUÈ? De què va la història que volem explicar. CONCEPTE

-WHO. QUI? Qui ens explica la història? PERSONATGES

-WHERE. ON? On passa la història? LOCALITZACIÓ

-HOW. COM? Com l’explicarem? TO DE LA HISTÒRIA

-WHY? PER QUÈ? Per què val la pena explicar la història. VALOR DIFERENCIAL


CONSELL: QUAN TINGUEM UNA IDEA, APLIQUEM LES 5 W. SI NO LES PODEM RESPONDRE, ENS FALLA LA BASE DE LA IDEA.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada