dijous, 28 de maig del 2009

Segona classe

LLENGUATGE AUDIOVISUAL (II)


ANGULACIONS DE CÀMERA

» La referència és LA PERSONA. Depèn de l’angle entre la persona i la càmera, l’efecte en l’espectador varia totalment.

ANGULACIÓ NORMAL:
A l’alçada de la mirada. La més normal i neutra. NO ens diu res especial. La càmera és allà i punt.

És la més utilitzada (TN, ETC). De vegades no pot ser per problemes d’espai o de la persona (jugador de bàsquet, etc)


ANGULACIONS “NO NORMALS”

ANGULACIÓ EN PICAT /CONTRAPICAT.
» Picat: la càmera des de dalt.
» Contrapicat és just al contrari, de baix a dalt. Amb contrapicatot queda exaltat, sensació de grandiositat, i el contrari amb el picat.


CONSELL 12: IGUAL QUE ELS PLANS, ABUSAR D’ANGULACIONS MAREJA FA PERDRE L’EFECTE QUE LI VOLEM DONAR. I SI NO ES TRIA BÉ ES POT MALINTEPRETAR.

• ANGULACIÓ INCLINADA:
» Angle inclinat, sensació d’inestablitat. S’ha abusat per donar sensació de modernitat a la tele. Pot sembla un error, poc cuidat.

CONSELL 13: LES ANGULACIONS INCLINADES ES FAN SERVIR PER ACCENTUAR LA SENSACIÓ DE NERVIS, CAOS I TERROR. NO CAL ABUSAR O MAREJA.

Trailer “Cloverfield” Un bon exemple de com fer servi angulacions de càmera estranyes, talls sobtats i efectes de so inquietants per crear sensació de caos


Wanted, tràiler. Festival dels moviments i angulacions de càmera forçadíssims. Com a videoclip funciona, com a narració visual, potser abusa d’efectismes.



MOVIMENTS DE CÀMERA

» Depèn de si la càmera ES MOU físicament O NO, parlem de
» ZOOMS, TRAVELLINGS i PANORÀMIQUES.

• ZOOM
» T’acostes o allunyes un objecte amb l’objectiu de la càmera. La càmera està fixe, NO es mou. Als anys 70 es va posar molt de moda. Pot tenir un toc cutre, si no som conscients de perquè el fem servir.

CONSELL 14: ABANS D’ENREGISTRAR FENT ZOOM, PENSAR ON COMENÇA I ON ACABA EL ZOOM. FER-HO SENSE ENCALLAR-NOS I REPETIR-HO SEMPRE, DEIXANT ESPAI DE SORTIDA I ENTRADA


• TRAVELLING
» La càmera es mou físicament: dalt d’un vehicle, a mà, etc. Pot ser travelling circular, d’acostament, de retrocés, etc.

CONSELL 15: ELS MOVIMENTS BRUSCOS MOLESTEN. EXCEPTE SENSACIÓ DE CAOS, SI NO ES PODEN FER BÉ, JUGAR AMB ALTRES RECURSOS, COM EL ZOOM O ESCALA DE PLANS.


• PANORÀMICA:
La càmera es mou sobre el seu eix, des del punt A al punt B, sense desplaçar-se físicament. És el tipus de moviment més comú a televisió, per ser molt descriptiu, i contextualitzar persones o objectes en llocs concrets.

CONSELL 16: SI VOLEM MOVIMENT I NO ENS AGRADA EL ZOOM, FER SERVIR PANORÀMICA AMB EL MATEIX CRITERI: PENSAR EL RECORREGUT, SENSE ENSOPEGAR, REPETIR, ETC

Si la panoràmica és molt ràpida es diu ESCOMBRAT, per donar més ritme al que es vol explicar, canvi brusc.


Trailer de “Sed de mal”, una seqüència mítica. Orson Welles ens introdueix al seu món amb un travelling etern. I sense talls, que és més difícil


Weezer. The sweater song. El que orson Welles feia com a mostra de virtuositat, en aquest clip es posa al servei de la música. Aquí el moviment no mareja, sinó que centra l’atenció en els diferents músics.



REM. Imitation of life.
De vegades, acostant-nos i allunyant-nos d’un mateix pla es creen efectes de profunditat, i no calen els travellings, com passa en aquest clip





COMPOSICIÓ I ENQUADRAMENT

Quan fas una foto, pintes un quadre enregistres amb una càmera, esculls com disposes els elements. Això és LA COMPOSICIÓ. Hem d’escollir sempre on es co·loquen els elements (OBJECTES+PERSONES) EN referència a la CÀMERA.

CONCEPTE BÀSIC: La realitat té 3D, profunditat.TV I CINE són 2D, són IMATGE PLANA.


CONSELLS Per crear profunditat:
La càmera és L’ULL de l’espectador. Ho veurà tot des de la perspectiva que nosaltres escollim.

- NO enganxar elements a les parets. Hem de separar les persones dels fons
- NO co·locar la càmera frontalment.davant els elements. Busquem perspectiva per evitar l’efecte “cromo”.

CONSELL 17: PENSA EL PLA QUE VOLS UTILITZAR, DESPRÉS SITUA BÉ ELS ELEMENTS I LA CÀMERA. SI NO FUNCIONA, CANVIA LA SITUACIÓ DELS ELEMENTS


RESUMINT…
Hem de tenir clar abans de rodar el tipus de composició, l’escala de pla, l’angulació, i moviment, perquè depenent del que ensenyem, l’espectador ho entendrà d’una manera o altra.

Si ho tenim tot clar, podrem fer canvis en el moment de rodatge, però mai s’ha d’improvisar


Colors en sèrie. Blau. Bon exemple de com es poden combinar les diferents escales de plan i angulacions de càmera amb moviments per crear un cert ambient, en aquest cas suau i dolç, i entrar en una història.



L’EQUIP AUDIOVISUAL

Els mitjans audiovisuals són feina en equip, una persona sola no fa RES.

Tot i això, hi ha tres branques bàsiques, i cadascuna té un responsable directe:

DIRECCIÓ = CONTINGUT
REALITZACIÓ = IMATGE
PRODUCCIÓ = RECURSOS

A més a més, tècnics especialitzats en els aspectes tecnològics: llum, operador de càmera i de so i editor serien els bàsics.

• DIRECCIÓ I GUIÓ
»DIRECTOR: És el màxim responsable dels continguts: QUÈ EXPLICAREM? QUI HO EXPLICARÀ? ON PASSARÀ TOT?

Sovint el director és el CREADOR la idea o projecte. De vegades també assumeix el guió o amb un guionista.


CONSELL 18: EL DIRECTOR HA DE TENIR CLAR EL CONCEPTE I SABER-HO ADAPTAR A REVISIONS I IMPREVISTOS. QUAN MÉS BEN PENSADA I COMPLETA SIGUI LA IDEA, MILLOR. PERÒ LES IDEES ES CONTRASTEN. INTERCANVIAR OPINIONS SEMPRE ÉS PROFITÓS.

• GUIONISTA
» Partint de la idea del director, prepara entrevistes, es documenta i després veu el material enregistrat per fer la tria dels fragments que es volen aprofitar.

CONSELL 19: EL GUIÓ HA D’ESTAR CLAR ABANS DE COMENÇAR. RESPONEM A “QUÈ VOLEM EXPLICAR”. POSAR-HO PER ESCRIT EN UN PRE-GUIÓ ENS AJUDA A VEURE ELS PUNTS FEBLES. FARÀ ENTREVISTES, PER TANT HA DE SER PERSONA AMB CAPACITAT D’EXPLICACIÓ I COMUNICACIÓ.


• REALITZACIÓ
» REALITZADOR: S’encarrega de l’art visual de la idea, del COM la idea es transforma en imatge i so.

» Discuteix amb el director perquè el QUÈ (la idea) s’aliï i que sumi amb el COM (la imatge)

CONSELL 20: ESCOLLIM A PERSONA QUE TINGUI FACILITAT PER PENSAR EN IMATGES, MÉS QUE EN PARAULES.
TENIR-HO TOT PARLAT ABANS DE COMENÇAR. L’ESPECTADOR HO VEURÀ TOT ALHORA: EL “QUÈ” EXPLIQUEM I EL “COM” HO EXPLIQUEM


- Al rodatge: dona indicacions al càmera, parlant-ho amb el director i el guionista.

- Després del rodatge, serà l’encarregat d’organitzar l’edició i muntatge: escollir plans, música, ritme, etc


• PRODUCCIÓ
» El PRODUCTOR: S’encarrega de gestionar els recursos. És qui controla el pressupost, el material, els dies disponibles, els contactes, els permisos, els trasllats, etc

» És una figura clau, perquè soluciona tots els problemes que poden sortir en un projecte. NO està al servei de producció i realització, perquè té la mateixa importància.

CONSELL 21: EL PRODUCTOR SEMPRE TÉ UN PLA ALTERNATIU. HA DE PREVEURE QUE ELS CONVIDATS FALLIN, QUE LES ENTREVISTES ES PODEN ALLARGAR, QUE FACI MAL TEMPS. HA D’ASSEGURAR QUE NO HI HAGI PROBLEMES PER GRAVAR., PER TANT, ESCOLLIM A PERSONES ACTIVES I AMB EMPENTA.


EQUIPS A MIRADES 2009. RONDA D’IDEES

RESPONDRE LES 5 “W”. RESUMIR EL CONCEPTE DE DOCUMENTAL EN UNA SOLA FRASE.

» EL DIRECTOR (+ GUIONISTA): Personatges, entrevistes, documentació, off
» REALITZADOR (+AJUDANT): Estil: tipus de plans, música, ritme.
» PRODUCTOR (+AJUDANT): Contactes, permisos, horaris, imprevistos.

1 comentari: