dimarts, 16 de juny del 2009

Quarta classe

L’ENTREVISTA

Perquè els personatges ens expliquin el que volem, hem de preparar l’entrevista.


CONSELLS BÀSICS


Preparar un qüestionari ordenat, sense saltar de tema en tema. Un tema porta a l’altre de manera natural, o si més no intentar-ho.


Per saber de què parlem ens hem documentat (parlant prèviament, documentació escrita o visual del personatge), per parlar amb propietat i treure suc als entrevistats.

CONSELL 28: NO FER ENTREVISTES NI MASSA LLARGUES O CURTES. TINDREM EXCÈS O MANCA D’INFORMACIÓ PER FER EL GUIÓ. A SER POSSIBLE, AMB EL TESTIMONI ASSEGUT. ES VEURÀ MÉS NATURAL.


Si les respostes no ha quedat clares i sabem que és important, s’ha d’insistir en el tema.

Sempre cal deixar clar la seva relació amb el que volem explicar: ho ha vist? ho coneix? ho ha viscut?

Si és un tema polèmic, hi hauran preguntes comunes a cada entrevistat.

CONSELL 29: HA DE QUEDAR CLAR QUI ÉS EL PERSONATGE, HA DE PARLAR DE MANERA CLARA I ENTENEDORA I S’HA DE VEURE QUE ÉS UN ELEMENT CLAU PER ENTENDRE LA HISTÒRIA.


EXEMPLES


Un exemple de com NO ha de ser una entrevista. Josep Cuní fa les preguntes en ordre, però no amb la idea de parlar amb l’Enric Duran, sinó d’imposar-li el seu punt de vist. Malament.


Entrevista a Marilyn Manson, de la pel·lícula "Bowling for Columbine". Feixeu-vos com ens posa en context, i com deixa que el polèmic Manson s'expliqui. El tema és tan polèmic com el d'Ernric Duran, però està molt més ben resolt.









EL TRUC DE “LA REPRESA”:


Un truc que facilita l’edició és demanar a l’entrevistat que inclogui la pregunta a la resposta.

Quin és el teu color preferit? NO dir només “groc”, sinó “el meu color preferit és el groc”.



CONSELL 30: SI UN PERSONATGE HO EXPLICA TOT, TENIR CLAR QUE ES VEURÀ COM EL PROTAGONISTA. SI VOLEM TENIR UNA VEU EN OFF, PENSAR ABANS QUI LA FARÀ, QUÈ ENS APORTARÀ I FER PROVES.



EL GUIÓ



EL PRE-GUIÓ I EL MODEL DE GUIÓ

Abans de rodar hem de tenir una ESTRUCTURA (PREGUIÓ) amb tots aquests elements clars pactats entre tot l’equip. Fins aquest moment tenim escrit:


-CONCEPTE AMB LES “5 W”. La base de la història.


-PERSONATGES / TESTIMONIS. Quants en tindrem?


-VEU EN OFF? En tindrem?


-ORDRE DE NARRACIÓ: línial o no linial?


-DOCUMENTACIÓ: en necessitarem?


-LOCALITZACIONS. On farem les entrevistes als testimonis?


CONSELL 31: BUSCAR PUNTS FEBLES DE LA PROPOSTA: QUÈ O QUI ENS POT FALLAR? TENIR PLANS ALTERNATIUS O SOLUCIONS PER SEGUIR EXPLICANT LA NOSTRA HISTÒRIA


El GUIÓ serà l’eina de treball a l’edició, però si no hem fet un bon PRE-GUIÓ la feina serà IMPOSSIBLE. Un dels models clàssics de guió és a dues columnes.



ELEMENTS DEL GUIÓ



ESQUERRA: música, efectes, declaracions + CHYRONS


DRETA: VÍDEO transcipció d’entrevistes, indicacions de realització.


És útil treballar a dues columnes perquè veus el progrés de la peça.


CONSELL 32: TOTHOM L’HA DE PODER LLEGIR I ENTENDRE. NO VA A MISSA, PERQUÈ ES POT CANVIAR DESPRÉS


SI TENIM VEU EN OFF: És el moment on es poden quadrar durades, veure si funciona bé, etc.


NUMERAR: Cada intervenció de personatge DECLA(ració)+nº


IDENTIFICAR: escriure el rètol de NOM+CÀRREC que es veurà en pantalla. SEMPRE hem d’identificar persones i llocs.


CONSELL 33: SI ABANS D’ENGEGAR LA CÀMERA JA TENIM UNA PREVISIÓ DE GUIÓ, DESPRÉS NOMÉS HAUREM D’ENCAIXAR LES PECES. FEM UNA PREVISIÓ PER “ESGLAONS”, AMB TEMPS APROXIMAT.



LOCALITZACIÓ I RECURSOS

A banda de decidir hem de decidir tots els elements, hem de pensar en dos elements: ON faran les entrevistes i els recursos per il·lustrar la nostra història. Cada lloc és una LOCALITZACIÓ.



COM TRIEM LES LOCALITZACIONS

Depèn de l’estètica (perquè és un lloc maco) o funcionalitat (El lloc té a veure directament amb el que s’explica o amb l’entrevistat).


Si pot ser la suma de les dues coses, molt millor.


CONSELL 34: AMB POQUES LOCALITZACIONS, POT SER POBRE VISUALMENT. AMB MASSA, POTSER HI HA MAREIG I NO ARRIBEM A TOT. EN TOT CAS, EVITEM DESPLAÇAM,ENTS LLARGS, PER TENIR MÉS TEMPS PER FER-HO BÉ.


EXEMPLES


Les localitzacions de la mítica pel·li “Tiburón”, de Steven Spielberg, comparant el lloc real i a la pel·lícula final.






I les localitzzacions de “Regreso al futuro”. Els llocs han estat triat casualment? No, tenien una missió clara dins la pel·lícula






ELS RECURSOS

SEMPRE necessitem RECURSOS, imatges que ens expliquin ON passa l’acciói QUÈ fa el personatge (feina, estudis, etc). Aquí també entra la documentació visual o escrita (fotos, vídeos, etc)i més creatius.


A banda d’explicar elements bàsics per la història. Els recursos serveixen per deixar descansar l’espectador, creen ritme. Sense recursos, només serien declaracions, i cansaria.


CONSELL 35: EL GUIONISTA HA DE PREVEURE EL MÀXIM DE RECURSOS POSSIBLES. FER UN LLISTAT DE RECURSOS ABANS DE COMENÇAR I PREVEURE QUE FER-LOS NECESSITARÀ TEMPS.


LLISTAT DE RECURSOS QUE NECESSITAREM:


D’ACCIONS: relacionats amb les activitats del testimoni


DE LLOCS: tots els espais que ens ajuden a explicar la història


DE TEMPS: si es recorda o evoca altres llocs o èpoques, necessitem fotos, vídeos, escrits, etc


D’INTENCIONS: relacionats amb el to de la història. No forcem a fer coses, sinó suggerim. Ex: to trist, fer pintura trista si l’entrevistats és pintor


CONSELL 36: PREVEURE AMB EL PRE-GUIÓ ELS RECURSOS QUE NECESSITAREM. TOT EL QUE SIGUI DE RODATGE, ENS CONSUMIRÀ TEMPS. LA DOCUMNETACIÓ GRÀFICA ENS TREURÀ TEMPS D’EDICIÓ.



IL·LUMINACIÓ


FUNCIÓ BÀSICA: QUE ES VEGI EL QUE ENREGISTREM. Sense llum no hi hauria ni cinema, ni fotografia ni vídeo, perquè la llum crea formes i eapais.


FUNCIÓ EXPRESSIVA: La llum serveix per crear ATMOSFERES Depenent de la il·luminació podrem crear ambient de por, acollidor, alegre, trist, etc.


CONSELL 37: LA LLUM HO CANVIA TOT. VALORAR SI VOLEM CREAR ATMOSFERA CONCRETA AMB LA LLUM O SI NOMÉS VOLEM QUE ES VEGIN BÉ LES COSES.



IL·LUMINACIÓ INTERIORS

Si il·luminem interiors, el realitzador ho ha de tenir clar abans, per evitar improvisar.


En interiors, ens podem trobar amb diverses situacions:

-Hi ha prou llum, es veu tot bé

-No hiha prou llum. Hem d’il·luminar.



OBJECTIU: que hi hagi prou llum perquè tot es vegi bé. Crear una atmosfera, si és el que volem i evitar els contrastos de llum de dins i fora (efecte flaix de llum blanc).



De vegades, l’espai pot ser tan fosc que es faci servir llum per “omplir” l’espai. La llum no té perquè sortir directe: es poden posar filtres de colors, i papers vegetals per suavitzar o regular la potència.


Compte amb els fluorescents: temperatura diferent, i queda de color verdós.



2046. El director Wong Kar Wai posa molt acura en il·luminar els llocs amb funció expressiva. Tot té una dominant de color, per donar expressivitat.



SIX DAYS. Del mateix director, encara és més extremat l’ús dellums i de colors per crear sensacions molt concretes en l’espectador.






CONSELL 38: EVITAR LLOCS EXCESSIVAMENT FOSCOS. TANCAR LLUMS D’OFICINA I FLUORESCENTS I DUR LES NOSTRES. PERÒ QUE EL PLA FINAL NO SEMBLI UNA DISCOTECA.



IL·LUMINACIÓ EXTERIORS

La llum natural és difícil de controlar, però sempre queda millor. és veu tot més “real”, menys artificial.



HEM DE TENIR SEMPRE PRESENT:

Vigilar la posició del sol: al migdia és molt dura, en perpendicular. Tot perd volum, poc agradable per la càmera.

CONSELL 39: FER RECURSOS DE LLOCS AL MIGDIA, DEIXAR LES ENTREVISTES PER ABANS O DESPRÉS.

Segons l’estació, tot canvia. Estiu i primavera llum fortíssima, colors càlids que criden l’atenció. El Color és un element expressiu de primeríssim ordre. Si ens aporta alguna cosa, fem-ho servir.


CONSELL 40: APROFITEU ELEMENTS AMB COLOR DELS LLOCS I ELS ESPAIS ALS ENQUADRAMENTS, PER IMPACTE ESTÈTIC O EXPRESSIU.


Si rodem em exteriors, és útil fer servir pantalles de porexpan per fer de mirall, reflectir la llum i suavitzar les ombres.


CONSELL 41: SIGUI L’HORA QUE SIGUI, EVITEM QUE ELS CONTRASTOS NO SIGUIN MASSA FORTS, PERQUÈ ES TENDIRÀ A VEURE COM UN ERROS


Els dies amb núvols són els perfectes: sense grans contrastos, llum uniforme. El pitjor dia: passar de sol a núvol, perquè canvia la llum constantment.

CONSELL 42: PREVEURE PLUGES, DIES AMB POCA LLUM O CANVIANTS, AMB PANTALLES REFLECTANTS I LLOCS A COBERT D’EMERGÈNCIA.



GRIZZLY MAN

Documental de Werner Herzog que treu profit a les localitzacions naturals i la llum espectacular dels entorns de boscos i muntanyes






CAPTURING REALITY

Per rematar la classe, un fragment d’un documental sobre documentalistes, sobre directors que han fet del documental la seva passió i la seva professió. En anglès i sense subtítols, expliquen coses molt interessants sobre l’art de fer documentals.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada