dimarts, 30 de juny del 2009

Sisena classe

PLANTILLA DE GUIÓ

Aquí podreu descarregar una plantilla/model de guió a dues columnes.

Aquí teniu un guió real, un reportatge que es va emetre al programa “Ànima” sobre l’escriptor anglès Hanif Kureishi. Compareu el guió amb la peça final, que podeu veure al vídeo de sota

Reportatge HANIF KUREISHI


EL PLA DE RODATGE
Feu servir el la plantilla de pla de rodatge que trobareu en format word i pdf a aquest bloc.

Document de treball que controla directament el PRODUCTOR, amb cada element de rodatge. És útil separar els contactes del rodatge per hores.

Cada hora hauria de tenir assignat

EQUIP/ ACCIONS/LOCALITZACIÓ/ ENTREVISTATS

CONSELL 46: TOTHOM TÉ AL CAP EL PLA DE RODATGE, PERÒ SOBRETOT PRODUCCIÓ. ELLS HAN DE TENIR PREVIST L’IMPREVIST, I TENIR ALTERNATIVES.

POST-PRODUCCIÓ. VISIONAT I EDICIÓ

És l’etapa POSTERIORS al rodatge. Són igual o més importants, perquè és el moment en què ESCOLLIM entre tot el que hem enregistrat i AFEGIM el que farà que sigui una peça completa.

En dos moments: VISIONAT i EDICIÓ

VISIONAT
Escollim els fragments d’entrevista que ens interessen. També els recursos i altres fragments claus per la història.

COM ES VISIONA?

PAS 1: transcriure entrevistes amb TC entrada i de sortida de resposta.
PAS 2: descriure la resta de plans PER BLOC, de manera breu però directa.

CONSELL 47: SER FIDEL AL QUE ES VEU I SOBRETOT ES DIU A LA CINTA. SI HO CANVIEM, ENS POT CREAR PROBLEMES.

VISIONAT DE L’ENTREVISTA
Les cintes tenen un TC (Codi de Temps). Transcrivim les entrevistes senceres. No canviar paraules o expressions equivocades.

De tota aquesta transcripció, fer una tria dels fragments que ens interessen.

CONSELL 48: NO CANVIAR D’ORDRE SI ES MANIPULEN OPINIONS. TENIR PRESENT LES ENTONACIONS, I NO TALLAR FRASES AL MIG. PENSAR QUE TÉ ABANS I DESPRÉS LA FRASE.

Si el documental té una VEU EN OFF, pensar com és la suma de VEU I DECLA. Si el documental l’expliquen els protagonistes, cal que tingui un SENTIT PER SÍ SOL.

CONSELL 49: AMB ELS TC, SUMAR DURADA. SI EL TOTALD’ENTREVISTES ÉS MÉS DEL 50% DEL DOCUMENTAL, MALAMENT. ATABALARÀ I NO EXPLICARÀ RES.

VISIONAT DELS RECUROS
Descriure breument els recursos amb TC per blocs.

EX: de 12’50” a 14’:00” PLANS GENERALS DEL POBLE

Si tenim vàries repeticions d’un recurs i una ens sembla més bona, apuntar-ho. Normalment, la darrera repetició sol ser la bona.

CONSELL 50: A BANDA DEL QUE HEM ENREGISTRAT I EL QUE HAVÍEM PREVIST, AQUEST ÉS EL MOMENT ON S’HA DE DETECTAR SI CALEN MÉS ELEMENTS, COM FOTOS O IMATGES D’ARXIU.

EDICIÓ

TOT el material enregistrat està digitalitzat al PC, però s’ha de triar que s’iinclou i que no. Tothom pot opinar, però el REALITZADOR i GUIONISTA manen en aquesta fase.

El primer pas és fer un “ESQUELET”, amb el que serà els elements essencials del guió en imatge i so.

AMB EL GUIÓ FET PRÈVIAMENT:
PAS 1: tallar les entrevistes. Veure si funcionen com pensàvem o no.
PAS 2: provar i fer les VEUS EN OFF, si n’hi ha.
PAS 3: afegir músiques i localitzar els recursos.

Al PAS 1 ja es detecta si hem fet bones entrevistes, i la narració funciona o no.

AL PAS 2: veiem si necessitem realment VEUS EN OFF, i si ens aporten res.

AL PAS 3: veiem si hem fet curts o no amb els recursos.

ELS PASOS DEMOSTREN SI LA FEINA PRÈVIA I LES PREVISIONS DE RODATGE ESTAVEN BEN FETS O NO.

CONSELL 51: SI ELS TALLS ESCOLLITS D’ENTREVISTES RESULTEN EN UNA NARRACIÓ CAÒTICA, HEM DE REFER. PERÒ HEM DE TENIR-HO TOT EL MÀXIM DE PREVIST POSSIBLE.

RETOCS D’EDICIÓ
Quan hem fet l’esquelet, donem les indicacions dels retocs que donaran vida final a la peça.

COLORS I LLUM: imatges amb llum apagada, amb colors poc vius.

DECISIONS: colors vius o apagats? To conjunt a la història?

SO: entrevistes baixes, efectes de so dramàtics, efectes de veu artístics.

DECISIONS: efectes de reverberància, suma de música i imatges.

DOCUMENTACIÓ: escrits, fotos, captures web, etc

DECISIONS: tenim prou documentació?

CONSELL 52: A L’EDICIÓ NO ES FAN MIRACLES. SI HO HEM PENSAT TOT DES DEL PRIMER MOMENT I HO TENÍEM AL CAP, TOT SERÀ MÉS FÀCIL
.

3 comentaris:

  1. Molt bona aquesta entrada per tenir referencies de com fer-ho. Ja he vist el del Spike Jonze sobre Skate, les imatges relantides del començament i la idea de l'skate que sel van passant és l'hostia. També tinc la segona part del heavy, però el primer com és deia?

    ResponElimina
  2. Per cert el link per descarregar la plantilla em surt error.

    ResponElimina