divendres, 5 de juny del 2009

Tercera classe

NARRACIÓ ÀUDIOVISUAL

BASE DE LA NARRACIÓ ÀUDIVISUAL

La suma de plans és la base del llenguatge audovisual. Si PLA= PARAULA. La suma de paraules fa frases. I ens expressem amb sumes de frases i paraules

PLA: la unitat
ESCENA: suma de plans que passen en un mateix lloc.
SEQÜÈNCIA: suma d’escenes amb un sentit conjunt.

CONSELL 22: NO PER ACUMULAR LOCALITZACIONS, PERSONATGES I PLANS, LA HISTÒRIA S’EXPLICARÀ MILLOR. VALOREM BÉ QUÈ NECESSITEM I QUÈ ÉS PRESCINDIBLE.

LA PREGUNTA BÀSICA

Què volem explicar? inclou diverses preguntes:

-Quin és l’ordre més lògic per presentar els fets / accions?

-Qui o quins personatges ens ho explicaran?

-A banda dels testimonis, necessitarem informació addicional?

Tot i tractar un mateix tema, segons com responem aquestes preguntes el resultat pot ser completament diferent.

CONSELL 23: UN COP MÉS, HEM TENIR CLAR QUÈ VOLEM EXPLICAR I PARTIR D’AQUESTA IDEA CENTRAL PER ESCOLLIR ELS ELEMENTS QUE AJUDIN A EXPLICAR LA IDEA.


ENTRE REINAS Y OBREROS
Documental que ens vol introduir en un lloc i uns personatges. Com juga amb els elements que hem vist fins ara?







ORDRE DE LA NARRACIÓ

-El més habitual és un ORDRE LINIAL: s’explica una historia / fets en l’odre que tindrien a la realitat. (EX: TN, crònica)

-La linialitat es trenca amb els ORDRES NO LINIALS quan anem enrera (FLASBACK) o endavant (FLASH FORWARD) en el temps.

En el documental el més habitual el flashback: quan algú RECORDA alguna cosa del passat, s’ha d’incloure imatges, sons o testimonis.

-Si evoquem el passat SEMPRE intentar il·lustrar-ho. FOTOS, ESCRITS, IMATGES, etc.

CONSELL 24: SI ES RECORDA EL PASSAT, HEM DE SITUAR A L’ESPECTADOR EN EL LLOC I ÈPOCA ON PASSA TOT. SITUEM AMB EL MÀXIM D’ELEMENTS POSSIBLES. SI DESPISTA, MILLOR NO FER-HO.

LA CHAQUETA METALICA
Ordre linial, ens fa entrar en matèria de manera directa, al gra i sense perdre el temps en arribades a llocs o explicacions. Ens presenta els futurs personatges i tenim la sensació (falsa) de que passa tot al mateix temps, una acció darrera l’altra.






GREEN DAY “WAKE ME UP WHEN SEPTEMBER ENDS”
Aquest clip de Green Day és una pel·lícula de 5 minuts. Fixeu-vos com els salts en el temps, centrant-nos només els moments claus són constants. A més, té una seqüència idèntica a l’obertura de “La Chaqueat Metálica”, amb els soldats rapant-se, però emmig d’aquests salts la sensació és del tot diferent.







PERSONATGES

Un cop tenim clar què volem explicar, hem de pensar en QUI EXPLICA LA HISTÒRIA. Els testimonis parlen des de l’experiència o el coneixement (o ho saben o ho viuen).

-No caure en l’acumulació de personatges. Tenir sang freda per dir “NO” a candidats.

CONSELL 25: SI ABUSEM DEL NOMBRE D’ENTREVISTATS, TINDREM EXCÈS DE MATERIAL PER TRIAR. MILLOR ANR AL GRA I ESCOLLIR QUI MILLOR ENS POT EXPLICAR LA HISTÒRIA.

-Si són temes del·licats, buscar sempre punts de vista oposats per no manipular la realitat i fer un pamflet.

-Preparar entrevista individualment: no tothom ha de parlar de tot. El més normal és que el testimoni ens parli d’una part de la història.

CONSELL 26: TENIR CLAR QUINA ÉS LA IMPORTÀNCIA DELS TESTIMONIS. ELS MÉS IMPORTANTS HAURIEN DE PARLAR MÉS, I VICEVERSA.


BLADE
Importància de la música i de la planificació per entrar en situació. NO cal veu en off, perquè s’entèn per sí mateix.







LA VEU EN OFF

És un recurs que ve de la novel·la, on hi ha un narrador que ens dóna tota mena d`informació (qui són els protagonistes, què pensen, on passa tot, etc). A la televisió trobem:

-La veu en off clàssica: una veu que no es correspon a CAP personatge de la història ens dóna informació. PERILL: ser redundant o quedar-nos curts. També donarà la sensació de clàssic.

CONSELL 27: SI VOLEM SER MOLT INFORMATIUS, OFF CLÀSSIC. EN TOT CAS, SER CLÀSSIC NO VOL DIR EPXLICAR EL QUE JA ES VEU AMB IMATGE, SONS I APORTACIONS DE TESTIMONI. SI SUMA, FEM-HO SERVIR.

-La narració protagonista: un dels personatges és qui ens explica la història, en Off (no es veu) o veient-se PERILL: les respostes han de ser prou clares i coherents perquè no ens perdem.

ROUNDERS
Seqüència inicial de la pel·lícula. Com presentar personatge sumant planificació i una veu en off que SUMA i aporta informació.







AMB VEU EN OFF O SENSE VEU EN OFF?

Triar entre VEU EN OFF o NARRADORS PROTAGONISTES és una el·lecció bàsica. S’ha de tenir clar quan més aviat, millor.

CONSELLS BÀSICS I IMPRESCINDIBLES:

- Si s’aposta per la veu en off, escriure-la abans d’editar, per veure durada i si funciona. Hem de tenir clar quina informació ens dóna, perquè no ho repeteixin després els testimonis.

-Si, per contra, no hi haurà veu en off, hem tenir prous testimonis i fer bones entrevistes perquè no ens quedin forats a la història.


SURPLUS
Es pot presentar temes, personatges i llocs sense veu en off. La música juga un paper importantíssim.






CHE GUEVARA
I el cas contrari. Per concretar l’atenció en una persona/personatge, es dóna importància a la veu en off i a la documentació i als plans de situació. Tot per explicar els últims dies del Che.




2 comentaris: